آخرین اخبار
کد مطلب: 73232
پناهگيري شيخ نشين ها پشت آمريکا!
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1460

به گزارش سلام لردگان به نقل از  سايت دبکا ناو آمريکايي «يو اس اس استنيس» براي برگزاري مانوري با حضور 25 کشور به خليج فارس اعزام شده است.ناوي که علي الظاهر جايگزين ناو «اينترپرايز » خواهد شد.دراين ميان برگزاري اين مانور در شرايطي رخ مي دهد که اکثر کشورهاي اسلامي روزهاي ناآرامي را به دليل توهين به پيامبر اسلام سپري مي کنند.آن چنان که در بسياري از اين کشورها شهروندان آنقدر خشمگين هستند که پليس به سختي آنها را کنترل مي کند.اين در حالي است که در چند روز گذشته سيل انتقادات کشورهاي اسلامي به سوي مقامات کشور عربستان به دليل سکوت در برابر توهين به مقدسات روانه شده، آن چنان که بخشي از کارشناسان منطقه اي اين مسئله را به عنوان ضربه اي بزرگ به حيثيت عربستان عنوان مي کنند.

همچنين براساس خبرها،برخي از کشورهاي منطقه اي هم پيمان عربستان همچون قطر وبحرين وبرخي ديگر کشورهاي عرب حوزه خليج فارس دراين مانور مشترک با آمريکا حضور دارند وهمين مساله ماجراي اين مانور را به مسئله پرحاشيه تري تبديل کرده است.

آمريکا به دنبال تفرقه ومشتريابي تسليحاتي

دراين باره محسن رضايي ،عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با نگاهي به اهداف آمريکا دراين مانور بر اين مسئله اشاره دارد که آمريکا به دنبال ايجاد تفرقه وبهره برداري از شکاف ميان کشورهاي منطقه است وجمهوري اسلامي دراين راستا تلاش دارد تا اين توطئه گرايي آمريکا را خنثي کند واز سقوط اين کشورهابه دامن آمريکا جلوگيري کند.

ازسوي ديگر وحيد احمدي،رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس،هم بر مشتريابي آمريکا براي سلاحهايش در اين مانور تاکيد مي کند و مي گويد:اين مانور هيچ گونه خللي در اراده جمهوري اسلامي ندارد. مطمئنا برگزاري اين مانور در راستاي تقويت روحيه براي قدرتهاي غربي و برخي عواملشان در منطقه است، آنها با چنگ و دندان ميخواهند قدرتشان را در مقابل جمهوري اسلامي ايران نشان دهند.

دراين ميان فرهاد طاعتي،استاد علوم سياسي،با اشاره به خدشه دار شدن چهره سياسي عربستان در موضوع توهين به پيامبر اسلام مي گويد:برگزاري چنين مانوري آن هم با کشورهاي غربي وزيرپرچم آنها يک اشتباه استراتژيک براي عربستان است.چرا که ظاهرا مقامات سياسي اين کشور تحليل درستي از فضاي موجود در جهان اسلام در اين چند روز اخير ندارند.

بازي باخت-باخت براي شيخ نشين ها

اين استاد دانشگاه درادامه درباره تبعات برگزاري چنين مانوري براي عربستان مي افزايد:به طور خلاصه دراين باره مي توان به چند موضوع اشاره کرد:

1-مسلمانان که اين روزها در حال آتش زدن پرچم آمريکا وتجمع در مقابل سفارت خانه هاي اين کشور هستند به هيچ وجه نمي توانند برگزاري چنين مانور مشترکي که به گزارش واشنگتن پست يکي از بزرگترين مانورهاي نظامي چند سال اخير است را تحمل کنند وبدون شک در مقابل دستگاه سياسي عربستان بابت اين همکاري مهم واکنش نشان خواهند داد.

2-شرايط داخلي کشور عربستان هم به هيچ وجه آمادگي برگزاري چنين مانوري نيست.چرا که در چند سال اخير مردم اين کشور به شدت از ابزارگي کشورشان توسط آمريکا ناراضي بودند که اين مانور به اين نارضايتي دام مي زند.

3-در چنين شرايطي قدرت نمايي دربرابر يک کشور مسلمان منطقه مانند ايران نه تنها براي عربستان هيچ نتيجه اي در برنخواهد داشت بلکه اين چهره سياسي عربستان است که به عنوان خادم الحرمين به شدت در نزد افکارعمومي مسلمانان جهان لکه دار مي شود.

دراين بين با توجه به صحبتهاي طاعتي به نظر مي رسد که عربستان در ماجراي همکاري در مانور نظامي آمريکا اشتباه استراتژيک بزرگي انجام خواهد داد.چرا که از يک سو با کشور توهين کننده به مقدسات مسلمانان همکاري مي کند واز يک سو از اين همکاري براي قدرت نمايي در مقابل يک کشور اسلامي منطقه استفاده مي کند که اين دو مسئله از نگاه تيزبين مسلمانان نخواهد ماند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس